Júl 25, 2 roky dozadu

Bicykle, kolobežky a skateboardy s pohonom

Nová doba prináša aj nové možnosti v oblasti tradičnej dopravy a zábavy. Výsledkom sú aj čoraz viac rozšírené elektrické bicykle, kolobežky s pohonom či skateboardy s ovládačom benzínového alebo elektrického motora pod ním.

 

Bicykle som dodnes videl len s elektrickým pohonom, čo je pochopiteľné, pretože je to ekonomickejšie, vkusnejšie a „prírodnejšie“ riešenie ako montovať na kostru bicykla benzínový motor. Kolobežky a aj skateboardy sa dajú nájsť ako s elektro-pohonom, tak aj s benzínovým.

Elektrický pohon by mohol byť pohonom budúcnosti. Prevádzka elektrického dopravného prostriedku je lacná, bezúdržbová, jednoduchá. Elektrický motor nezapácha, netreba doňho nič dolievať ani nič nastavovať. Ak sa rozhodujete medzi vozidlom s gélovými batériami alebo lítiovými, rada v tomto smere je jednoduchá. Gélové olovené batérie sú ťažké, časom strácajú výkon, musíte ich po každom použití nabíjať, plusom je ich nižšia cena. Lítiové batérie sú ľahšie, nestrácajú kapacitu, nabíjate ich ako mobil, teda hocikedy, prejdete na nich viac km,ale priplatíte si.

 

Elektrické bicykle sú univerzálnym riešením dopravy pre každého. Pomôžu starším ľudom v presúvaní a šetrení nôh. Mladší sa na nich môžu dobre vyblázniť. Stredná generácia sa nimi môže „štýlovo“ presúvať napríklad do práce. Elektro-pohon môžete využiť samostatne, bez šliapania alebo ako pomocný pohon, napr. do kopcov. Výhodou je, že keď sa vám vybije batéria, môžete pedálmi došliapať do cieľa. Mínusom je ale rozmer bicykla, prípadne hmotnosť. Dostupné sú však aj skladacie bicykle s pohonom, čiže ich môžete ľahko uskladniť, vziať do vlaku či autobusu, prípadne zložiť do kufra auta a vytiahnuť, kde budete chcieť. Ovládanie je ľahké, pohon riadite väčšinou rukoväťou tak ako na motorke.

Cena sa pohybuje od 400€ za bicykel s pohonom s gél. batériami a od 600€ za e-bicykel s lit. batériami.

 

Kolobežky s pohonom sú menej rozšírené a sú skôr určené pre zábavu. Samozrejme, môžu takisto dobre poslúžiť na presun do práce, školy či na rybačku. Dajú sa skladať, ale sú menšie, a tak aj menej pohodlné na dlhšie trasy. Benzínové motory sú zväčša „50tky“, čiže majú podobný motor ako najmenšie skútre. Poteší dobrý pocit z jazdy, rýchlosť a vietor vo vlasoch. Nevýhodou je, že musíte miešať benzín s olejom, kolobežka „nevonia“ a je veľmi hlučná. Takže zabudnite na tiché nočné príjazdy domov. Motor ovládate páčkou pri rukoväti. Spotreba cca 2,5 litra benzínu na 100 km. Cena cca 500€.

Elektrické kolobežky majú veľa výhod, ale aj jedno veľké mínus, keď vám dôjde batéria, musíte ju tlačiť alebo sa odrážať nohou. Pri jej váhe cca 30 kg, to nemusí byť zábava. Gélové batérie vydržia približne na 15 km jazdy, lítiove na 25 km. Záleží to od výkonu motora, spôsobu jazdy a od hmotnosti jazdca. Pohon sa ovláda otáčaním rukoväte. Cena elektrickej kolobežky začína na 400€.

 

Sakteboardy s pohonom sú zatiaľ trošku „luxusným“ tovarom, keďže ich je ťažké zohnať. Benzínové sa ovládajú káblovým ovládačom, ktorý pri jazde držíte v ruke. Elektrické majú ovládač bez káblu. Skateboardy môžete využiť aj v mierne nerovnom povrchu a do sýtosti sa vyblázniť. Ich nevýhodou je zložité ovládanie smeru jazdy, nestabilita a cena. Tá začína približne na 400€.

 

 

Väčšina vozidiel s elektro alebo benzínovým motorom sa dováža z Číny. Neznamená to, ale,žeby boli všetky nekvalitné. Treba si však veľmi dobre všímať vyhotovenie. Platí, že čím viac kovu v konštrukcií, tým lepší a pevnejší stroj máte pred sebou. Väčšina náhradných dielov by nemala byť veľmi nákladná, servis vás teda bude stáť určite menej, ako pri motorke alebo aute.

Všetky tieto novodobé „vozítka“ sú vo vývoji a ešte potrvá kým sa rozmnožia aj u nás a kým budú na najvyššej úrovni, aby mohli naplno konkurovať autám a motorkám výkonom, pohodlnosťou a využiteľnosťou.

 

 

Prevádzka na komunikáciách

Vozidlá s pomocným motorom (dodatočne vybavené motorom) môžu

byť použité na komunikáciách, pokiaľ vyhovujú vyhláške MDPT SR č.464/2009 Z.z.

§23,§25. Sú zaradené do skupiny bicykle – prevádzka bez vodičského oprávnenia,

bez povinného ručenia a RZ. Aby mohol byť e-bicykel/kolobežka prevádzkovaný na verejných

komunikáciách nesmie byť jeho max. rýchlosť vyššia ako 25 km/h.

Nepotrebujete poistenie. Stačí prilba, prípadne chrániče.

 

TEXT: Ľubomír Hnat

The following two tabs change content below.

Lubo

Tenista, futbalista, cyklista, fitnessista. Medzi jeho záľuby patrí šport, zábava a spánok. Autor webu zivotzasport.sk.

Lubo

Tenista, futbalista, cyklista, fitnessista. Medzi jeho záľuby patrí šport, zábava a spánok. Autor webu zivotzasport.sk.

Zdielať "Bicykle, kolobežky a skateboardy s pohonom" cez